6 vinkkiä ehkäisemään krapulaa

Onko mitään keinoja joilla voisi krapulan välttää? Ainoa täysin varma keino krapulattomaan aamuun on olla juomatta alkoholia. Jos kuitenkin haluat juhlia ja nauttia vähän enemmänkin ilolientä on muutamia niksejä, joilla voit lieventää huonoa oloasi aamulla.

1. Syö ennen kuin aloitat juomisen
Syö tukeva ateria ennen kuin lähdet radalle. Rasvat hidastavat alkoholin imeytymistä, hiilarit estävät verensokeriasi laskemasta ja hedelmät sekä vihannekset sisältävät vettä, sokereita ja vitamiineja jotka ovat hyödyksi huonon olon torjumisessa. Baari-illan jälkeinen mättö toki maistuu taivaalliselta, mutta siitä ei ole yhtä paljon hyötyä krapulan torjumisessa kuin syömisessä ennen juomisen aloittamista.

2. Juo vettä ennen, aikana ja jälkeen
Veden juonti kannattaa aloittaa jo ennen alkoholin nauttimista, sillä alkoholi kuivattaa kehoa ja poistaa nesteitä. Mieti kuinka monta kertaa joudut käymään vessassa bile-illan aikana, joka kerralla kropastasi poistuu nestettä ja tilalle tulee mitä luultavammin alkoholia. Nauti siis myös säännöllisesti vettä illan aikana. Hyvä muistisääntö on yhden suhde yhteen, eli yksi lasi vettä per. annos alkoholia. Vettä kannattaa juoda myös juuri ennen nukkumanmenoa. Kun krapula on jo päällä aamulla ei vedenjuonnista ole enää yhtä paljon apua.

3. Särkylääkke ennen nukkumaanmenoa
Särkylääke kannattaa ottaa ennen kuin menet nukkumaan ennaltaehkäisemään aamuista päänsärkyä. Muista kuitenkin käyttää ibuprofeiini-pohjaisia särkylääkkeitä paracetamolin sijaan. Paracetamoli yhdistettynä alkoholiin rasittaa maksaa.

4. Urheilujuomaa avuksi
Kokeile urheilujuomien kuten Poweraden tai Gatoraden juomista ennen nukkumaanmenoa. Urheilujuomat ovat tarkoitettu korvaamaan hikoilemisen kautta menetettyjä ravinteita kuten nestettä, mineraaleja ja elektrolyytteja joita myös yömyöhään rilluttelu kropastasi veloittaa.

5. Nukkuminen
Nukkumaan kannattaa mennä kun humalatila on lähtenyt tai edes hieman laskenut. Mitä pidemmät yöunet sitä enemmän kehollasi on aikaa poistaa alkoholia ennen heräämistä. Krapula on loppujenlopuksi kehon myrkytystila joka johtuu nautitusta alkoholista.

6. Vältä raskasta treeniä
Rankka treeni ennen viihteelle lähtöä voi lisätä koko kropan väsymystä seuraavana aamuna. Jo pelkkä raskas treeni itsessään vetää kropan loppuun ja vaatii aikaa palautumiseen. Kun tähän päälle isketään vielä alkoholi ja aamuun asti valvominen on kroppa monin kerroin väsyneempi.

Vinkkejä kokeilemalla voit lieventää huonoa oloa, mutta tuskin mikään keino voi täysin torjua aamuista kohmeloa. Kommentoi alle jos sinulla on omia vinkkejä krapulan torjumiseksi, mitä erikoisempia sen parempia!

 

2 kommenttia
  • Maritta Tolvanen

    Paistettuja kananmunia ja sokeripitoista teetä sekä multivitamiiniporetabletti herättyä sekä päivän mittaan Sprite limonadia.. Krapula väistyy auttamatta😁

    • Henri Jussila

      Hei Maritta ja kiitos vinkistä! Tätä pitääkin kokeilla seuraavan kerran jos kankkunen pääsee yllättämään. Sokereipitoinen tee kuulostaa erityisen hyvältä lääkkeeltä🍵

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Lataa applikaatio

Nite Lite -applikaatiolla olet yöelämän suurvisiiri. Applikaation kautta saat etuja ja palveluita kaikissa suosikkipaikoissasi: kanta-asiakasjäsenyys, edut, tapahtumat – yöelämä taskussasi. Night Liten avulla teet itsestäsi haluttua seuraa. Lataa ja varmista, lähimmästä sovelluskaupasta!

Google Play Appstore

Tilaa Night Lite -blogi

Night Lite -blogia seuraamalla saat hyödyllistä tietoa yöelämästä.

© 2018 Copyright Night People Group / Design & development: Nórr Design